Service en onderhoud – de verborgen kracht van Ban Bouw

9 juni 2017

Goed verborgen in het pand van Ban Bouw huist het call center van het Nuenense aannemingsbedrijf: het zenuwcentrum van waaruit de onderhoudsdienst van het bedrijf wordt geregisseerd. Meerdere medewerkers van Ban Bouw zijn bijna continu aan de lijn om huurders assistentie te verlenen. Niet heel vreemd, als je bedenkt dat Ban Bouw het onderhoud van zo’n achtduizend woningen uitvoert.

Experts
“De mensen die het call center bemannen hebben allemaal een bouwtechnische achtergrond”, zegt Leon Rovers (foto), coördinator van de afdeling Service & Onderhoud. “Dat onderscheidt ons van veel anderen. Bellers, vaak huurders, hebben onmiddellijk een expert aan de lijn: iemand aan de lijn die inhoudelijk op de hoogte is en vaak onmiddellijk kan helpen. Zeven dagen per week, 24 uur per dag.”

Gebruik van gps
Die problemen, die zijn nogal verschillen van aard. Rovers: “We krijgen veel typische storingen, zoals stroomuitval, inbraakalarmen, buitensluitingen en lekkages. Die lossen we zo snel mogelijk op. Wanneer een storing om een directe oplossing vraagt, wordt in het call center – aan de hand van gps-gegevens – bekeken welke monteur zich het dichtst bij de plek des onheils bevindt. Die wordt dan ingezet om de storing te verhelpen.”

Modern meldsysteem
Ban Bouw onderhoudt momenteel zo’n achtduizend woningen, veelal eigendom van corporaties als Wooninc., Compaen en Vitalis. Dat levert nogal wat werk op, vertelt Rovers – die sinds 2004 in dienst van Ban Bouw is. “Gemiddeld één melding per woning per jaar. Dat levert dus nogal wat administratie op. Gelukkig beschikken we over een erg modern meldsysteem; onze monteurs kunnen voor hen bestemde meldingen direct op hun tablet zien. Daardoor hoeven ze bijvoorbeeld ’s morgens niet naar kantoor om werkbonnen op te halen, maar kunnen ze van huis uit meteen op een klus af. Dat werkt natuurlijk kostenverlagend en daar profiteert ook de klant van.”

Overigens wordt de onderhoudsportefeuille van Ban Bouw zeer regelmatig uitgebreid met nieuwe woningen. Niet alleen het onderhoud daarvan, maar ook de plaatsing van bijvoorbeeld badkamers en toiletten van een flink aantal residentiële huurwoningen aan het Petruspark in Eindhoven. Daarnaast wordt ook een gedeelte van het zorgcomplex Vonderhof opgefrist.