Bert Golstein: ‘Als projectleider moet je er bovenop zitten’
De eerste grote BanBouw-klus van projectleider Bert Golstein – de bouw van Holiday Inn Eindhoven Airport – is maar net geklaard en hij is alweer bezig met het volgende megaproject. Momenteel is hij druk met de voorbereidingen op het prestigieuze project Oranjekade in Helmond en daar komt héél wat bij kijken.
De werkdag van Bert begint al voordat hij op kantoor is. “Ik stap om 7.00 uur in de auto. Tijdens het rijden belde ik vaak al met een van de leden van het projectteam van het Holiday Inn hotel, dat bestond uit werkvoorbereider Erik van Dommelen en uitvoerder Thomas de Vries. Kort na dat tijdstip was iedereen op de bouwplaats aan het werk begonnen, en hadden Thomas en Erik de handen vrij. Zo bleef ik goed op de hoogte van wat er gebeurde.”
Het belang van frequent contact tussen projectleider en projectteam wordt volgens Bert nogal eens onderschat. ,,Ik vind het zó belangrijk om te weten wat er op de bouwplaats gebeurt. Bouwen is een dynamisch proces. Natuurlijk maken we in het begin een planning en leggen we afspraken vast, maar je zult altijd in overleg moeten blijven. Er zijn zó veel factoren die invloed kunnen hebben op de voortgang. Als projectteam moet je élke dag boven op je project zitten om grip te kunnen houden.”
Bert vergelijkt het bouwproces met een militaire operatie. “De grove lijnen als zijnde strategie liggen vast. Maar de fijne lijnen zijn dynamisch. Door dagelijkse besprekingen (dagstarts) te organiseren, proberen we zo flexibel mogelijk te kunnen reageren op veranderende omstandigheden. Tijdens die besprekingen gaat het over aandachtspunten en eventuele problemen. We behandelen onderwerpen op het gebied van transport, veiligheid en logistiek, kijken de planning na en sturen bij als dat nodig is.
Holiday Inn: een voorbeeldproject
Twee jaar geleden trad Bert in dienst van BanBouw. Zijn eerste klus was, samen met zijn projectteamgenoten, het in goede banen leiden van de bouw van het Holiday Inn-hotel bij Eindhoven Airport. Hij noemt het een voorbeeldproject. “Ik ben er trots op hoe het gegaan is. Omdat het precies zo geworden is zoals we het hebben gepland. Hoe dat komt? Wat zeker hielp, is dat de sfeer op de bouwplaats altijd heel goed is geweest. Er stond een sterk projectteam; onderaannemers waren bekwaam en iedereen had respect voor elkaars werk.”
“Wat ook zeker een positieve invloed had”, vervolgt Bert, “was de werkwijze. In een vroeg stadium betrokken we onderaannemers en leveranciers bij het ontwerp en de begroting. Daardoor kwamen we later in het proces niet voor verrassingen te staan. In overleg met Thomas en Erik hebben we de voortgang dagelijks gemonitord. En de lijnen kort gehouden. Je ziet vaak dat er eens in de twee weken werk- of projectteamoverleg is. Ik vind dat veel te weinig, als je bedenkt wat er in twee weken mis kan gaan. Door onze dagelijkse besprekingen konden we heel snel reageren en bleven we keurig op koers.”
Oranjekade
De eerste hotelkamers van het Holiday Inn werden al voor de opening in gebruik genomen, maar voor Bert zit er op voorlopig geen holiday in – tenminste geen langdurige. Hij is al volop bezig met project Oranjekade, een enorm en prestigieus bouwproject aan de oever van het Helmondse kanaal.
Het duurt nog even tot de eerste palen de grond in gaan, maar achter de coulissen worden er al bergen (papier)werk verzet. Bert: “Ik ben de kartrekker voor het ontwerpteam. Ik richt me, samen met collega-projectleider Martijn van Oorschot, op het ontwerp, het proces met de gemeente en, samen met onze jurist, op de bestemmingsplanwijziging. Het voorlopig ontwerp is nu gereed. We kiezen nu de materialen en de bouwmethodiek. En we reserveren bouwcapaciteit, zodat we meteen kunnen starten als alle lichten op groen staan. Dat heeft alleen tijd nodig. Gemeentelijke procedures zijn tijdrovend, maar dat is ook logisch. Dit is momenteel het grootste project in Helmond, erg beeldbepalend bovendien. Dat ligt politiek gevoelig.”
De volgende stap is het maken van het definitief ontwerp. “Daarmee gaan we de vergunning aanvragen”, zegt Bert. ,,Als die er is, kunnen we van start. Dat zal rond de bouwvak van 2020 zijn. Intussen zijn we al in gesprek met beleggers die de appartementen voor verhuur willen kopen. De stukken van de koopappartementen zijn rond de kerst klaar. Dan kunnen die blokken ook in de verkoop.”
Een punt van aandacht is het ontbreken van een werkvoorbereider; tegenwoordig een zeer zeldzame diersoort. Waar BanBouw andere vacatures relatief snel invult, heeft de ideale Senior werkvoorbereider zich nog niet gemeld. “Voorlopig pak ik samen met Martijn van Oorschot de werkvoorbereiderstaken op”, zegt Bert. “En wanneer we iemand hebben gevonden, kan ik me waarschijnlijk wel weer deels richten op een ander project. Er komen genoeg mooie projecten onze kant op, dus ik hoef me voorlopig echt niet te vervelen.”