17 januari 2019
NUENEN – Met de introductie van zonnepanelen en CO2-filters op de reclameborden langs het hoofdveld heeft de Nuenense voetbalclub RKSV een primeur in de regio. Na het laatste fluitsignaal op zondag kantelen de reclameborden, wekken ze energie op en filteren ze de lucht.
Een prominente plek op de reclameborden is voor sponsor BanBouw, het Nuenense bouwbedrijf dat het idee introduceerde en bovendien de huur op zich neemt. Directeur Jack Aldenhoven zegt dat hij een van de bedenkers van het concept kent.
Uniek
,,Het is nieuw en innovatief en voor Brabant uniek’’, zegt lid Vincent Raessens van de sponsorcommissie van RKSV. Het Rotterdamse bedrijf Softs introduceerde het concept en verhuurt de zogenoemde Softs Points. De huuropbrengsten investeren ze weer in zonnepanelen die op het dak van de voetbalclub komen.
De voetbalclub verplicht zich om ook de besparing op de energiekosten te investeren in duurzame maatregelen. ,,Van het bespaarde geld gaan we nog meer zonnepanelen op het dak leggen’’, kondigt Raessens aan. ,,En als het dak vol ligt, wekken we genoeg stroom op om te verkopen’’, blikt hij vooruit naar de toekomst. Subsidie die Softs ontvangt, gaat wel rechtstreeks naar de clubkas en hoeft niet geïnvesteerd te worden.
Voor zover bekend is RKSV Nuenen de tweede voetbalclub in Nederland die de innovatieve reclameborden in gebruik neemt. Voetbalvereniging Rijsoord in Ridderkerk was tot dusver de enige.
Contributie
RKSV Nuenen rekent zich nog niet rijk maar hoopt op dit moment dat door de energiebesparing in ieder geval de contributie voor de leden niet steeds hoeft te stijgen. ,,Een zo laag mogelijke contributie is hét doel van de club en daarom zijn we zo blij met de kostenbesparing.’’
De gemeente Nuenen, die eigenaar is van het complex van RKSV, heeft toestemming gegeven voor het plaatsen van de moderne reclameborden. Wethouder Joep Pernot (GroenLinks) kijkt ook met belangstelling naar de ontwikkeling. Als het een succes is, overweegt hij het ook bij andere sportclubs in Nuenen te introduceren. ,,We hebben een dijk van een duurzaamheidsopgave. Het is een interessant concept en als het goed werkt, kunnen we dat misschien ook ergens anders toepassen.’’
Artikel geschreven door: Mark Wijdeven, Eindhovens Dagblad (https://markwijdeven.nl/)
Foto gemaakt door FotoMeulenhof (https://fotomeulenhof.nl/)
Klik hier voor de link naar het artikel op de website van het Eindhovens Dagblad