Maak kennis met Marc Wismans: van avonturier naar ‘veiligheids-motivator’
27 maart 2024
Denk je aan veiligheid binnen een bouwbedrijf, dan denk je mogelijk al snel aan bouwhelmen en schoenen met stalen neuzen. Die gebruiken we – met name onze niet-kantoormensen – inderdaad, maar veiligheid gaat een stukje verder dan dat. Onze nieuwe collega Marc Wismans weet er alles van.
Je hoeft niet per se een speurneus te zijn om te ontdekken dat Marc Wismans (1969) nogal avontuurlijk is ingesteld. Het staat namelijk allemaal keurig op zijn website. Net afgestudeerd als bewegingswetenschapper klom hij op de fiets en trapte hij vele duizenden kilometers weg. Daarna legde hij zich toe op het bouwen van websites en gitaren, maar ook op fotograferen en schilderen.
Sinds afgelopen december is de inwoner van Helmond onze kwaliteits- en veiligheidsmanager. “De 22 jaar daarvoor werkte ik bij een revalidatietechniekbedrijf. Daar had ik alles wel een beetje gezien en ik was toe aan een nieuwe stap. Ik wilde graag een bijdrage leveren aan het veiligheidsbeleid van de BanGroep, een bedrijf dat snel groeit. Dat laatste blijkt al uit het feit dat het bedrijfssmoelenboek na mijn komst alweer 20 nieuwe foto’s en namen kent.”
Niet sexy, wel belangrijk
Veiligheid is een belangrijk onderdeel van Marcs takenpakket. “Ik ben de eerste om toe te geven dat veiligheid niet het meest sexy onderwerp is dat er bestaat, maar het is natuurlijk erg belangrijk. Veiligheid gaat een stuk verder dan het dragen van een helm, veiligheidsschoenen en andere persoonlijke beschermingsmiddelen. Om in kaart te brengen hoe breed het begrip ‘veiligheid’ echt is, heb ik een poster gemaakt die bestaat uit 44 symbolen. Daarop staan inderdaad de bekende PBM’s, maar dat is nog geen tien procent van alles. Je hebt ook te maken met sociale veiligheid, veiligheid op kantoor, het registreren van ongevallen, een ergonomische werkplek en de invloed van weersomstandigheden, om maar eens wat te noemen.”
Half maart presenteerde Marc zijn poster aan een groep BanBouw-uitvoerders. “Ik vroeg ze om aan te vinken met welke van de 44 onderwerpen ze in hun werk te maken hebben, of hebben gehad. Op het einde waren 40 van de 44 plaatjes aangetikt.” Toen Marc laatst bij onze timmerfabriek Van Eck was, ging het ongeveer gelijk: de bingokaart met veiligheidsonderwerpen raakte snel gevuld. “Ik heb er vertrouwen in dat er een palet van afbeeldingen ligt waar iedereen zich in hoofdlijnen in kan vinden. Met een aantal gemeenschappelijke thema’s, maar zeker ook met ruimte voor een eigen invulling per entiteit of label.”
“Ik ga niet als een politieagent mensen op veiligheid wijzen”
Alleen een poster ophangen helpt niet
Marc leeft niet in de waan dat alleen het maken en rondmailen of ophangen van een poster met 44 pictogrammen een cultuurverandering veroorzaakt. “Het is vooral bedoeld als praatstuk en om mensen aan het denken te zetten. Een veiliger werkklimaat gaat veel verder; dat moet je als organisatie goed aanpakken. Je moet een cultuur creëren waarbinnen het vanzelfsprekend is om rekening te houden met veilig werken, ook al kost dat meer tijd of geld. En je moet het gesprek erover met elkaar aan kunnen gaan en mensen aanspreken als ze onveilig werken.”
Dat laatste probeert Marc zelf ook. “Ik zal meteen bekennen dat het niet altijd makkelijk is om collega’s daarop te wijzen. Het zit ‘m er vooral in hóé je iets brengt. Kijk, ik ga niet als politieagent rondrennen om mensen op veiligheid te wijzen. Liever denk ik mee en probeer ik mensen op een positieve, niet-belerende manier te wijzen op mogelijke verbeteringen – en daarin denk ik ook mee. Je moet niet vergeten dat de BanGroep snel groeit en dat nieuwe mensen soms nog zoekende zijn naar hoe wij met veiligheid omgaan. Dat geldt trouwens ook voor onderaannemers, zzp’ers en andere externen. Ik vind het een mooie taak om die mensen daarin wegwijs te maken.”
Niet googelen, maar praten
Marc wil de komende maanden de organisatie beter leren kennen, maar blijft ook daarna graag in gesprek. “Ik kan op Google best vinden wat belangrijk is om bijvoorbeeld veilig op een steiger te werken, maar ik hoor het liever van mijn collega’s die daadwerkelijk op een steiger staan. Zo kan ik me het beste een beeld vormen van de omstandigheden. En vervolgens aan de slag gaan om vorm te geven aan een beleid dat maximaal bij de BanGroep past.”
Het verankeren van veiligheid in de organisatie is de missie van Marc. “Ik vergelijk het weleens met een thuissituatie. Als er een keer bij je is ingebroken, laat je het raam echt niet meer openstaan als je van huis gaat, ook al moet je alleen maar een pak melk halen bij de supermarkt. Dan ga je erover nadenken. Zo is het met veiligheid op het werk ook. Ik heb het liefst dat mensen er al mee bezig zijn vóórdat er een keer iets misgaat. Ik beweer niet dat je elk ongeluk kunt voorkomen, maar je kunt de kans wel minimaliseren door goed over veiligheid na te denken.”
Adventskalender
Binnen de BanGroep wordt – voor zover wij weten – Marc nog niet gezien als politieagent. Dat zal ook niet zo snel gebeuren. “Mijn indruk is dat mijn collega’s erg openstaan voor het onderwerp. Dat bereiken we volgens mij door het onderwerp toegankelijk, concreet en levendig te maken en houden. Het hoeft niet meteen allemaal heel groot. Door eens na te denken over hoe de manier waarop jij veiligheid voor jezelf en je collega’s invult, kom je al een heel eind. Niet alle 44 vakjes op de poster vragen om een direct antwoord. Zie het als een adventskalender. Maar dan eentje waar je het hele jaar veel voordeel van kan hebben.”