TREF Middelburg opgeleverd: toekomstbestendig en uitnodigend

23 februari 2021

Winkelcentrum TREF, gevestigd aan de Pottenbakkerssingel in Middelburg, is voor de bewoners van de stad dé plek voor de dagelijkse boodschappen terwijl het voor toeristen het startpunt is voor een bezoek aan de prachtige binnenstad. In het winkelcentrum is mooie mix te vinden tussen landelijke ketens zoals Albert Heijn, Etos, Action en Gall & Gall en lokale speciaalzaken zoals Mies Bloemen en de Schoenmaker, de Fruitshop en ‘t Smoske. In opdracht van a.s.r. real estate en onder begeleiding van INSPIRE Real Estate, hebben we het winkelcentrum een nieuw gezicht gegeven.

Toekomstbestendig en uitnodigend

Het complete winkelcentrum met een totaaloppervlakte van zo’n 5.000 m2 heeft in de afgelopen periode een grondige transformatie ondergaan. Het pand dateert uit de jaren ’70 en was op zowel technisch, functioneel als esthetisch gebied toe aan vernieuwing.

Door de transformatie is het gebouw nu zowel toekomstbestendig als aantrekkelijk en uitnodigend gemaakt voor de bezoekers. Er is dan ook bewust rekening gehouden met deze aspecten in de ontwerpfase. Een mooi voorbeeld hiervan is de veertig meter lange lichtstraat. Deze biedt veel natuurlijk daglicht, wat het comfort van de bezoeker vergroot. Daarbij wordt ook de energievraag verlaagd, doordat er minder kunstlicht nodig is.

Duurzaam uiterlijk

De cosmetische ingreep van de afgelopen tijd heeft gezorgd voor een geheel nieuw, duurzaam uiterlijk. Beide entreezijdes zijn vergroot met transparante glazen gevels en de entree aan de parkeerzijde heeft elektrische rolpaden gekregen, wat de bereikbaarheid en het gemak van de bezoeker vergroot. De ingang aan de kant van de binnenstad is zelfs volledig verplaatst. Deze is  gesitueerd tegenover de brug die direct verbinding maakt met de stad Middelburg.

Daarnaast zijn het dak en de gevels voorzien van hoogwaardige isolatie zijn er 1.365 zonnepanelen op het dak geplaatst. Deze zonnepanelen zorgen ervoor dat er per jaar zo’n 400.000 kWh kan worden opgewekt. Ter vergelijking, dit staat gelijk aan het gemiddelde jaarlijkse verbruik van 133 huishoudens. Het pand is overigens volledig gasloos en de verbouwing heeft ertoe geleid dat de energievraag met 60% verlaagd is.

Maar niet alleen de buitenkant heeft een make-over gekregen. Zo is de indeling van het winkelcentrum verbeterd, zodat nu alle winkels aan de passage liggen. De winkelpuien zijn vernieuwd en is er zuinige LED-verlichting aangebracht.

Erg blij met het eindresultaat

Op donderdag 18 februari vond de oplevering van het vernieuwde winkelcentrum plaats en het resultaat mag er wezen. “We zijn erg blij met het eindresultaat, maar wat vooral telt is dat we deze geluiden ook opvangen van de opdrachtgever, winkeliers en omwonenden. Uiteindelijk doen we het tenslotte voor hen.”, aldus Frank Derks, projectleider BanBouw.